Błędy gramatyczne to wszelkiego rodzaju pomyłki związane z fleksją, czyli odmianą wyrazów oraz zaburzenia składni, czyli budowy zdania. Błędy gramatyczne psują piękno tekstu i powodują, że jest on mylący. Aby uniknąć takich błędów, można skorzystać z internetowego narzędzia do sprawdzania gramatyki, które identyfikuje wszystkie błędy i podaje sugestie dotyczące ich usunięcia.
Można także doskonalić swoją wiedzę gramatyczną i poznać wszystkie reguły gramatyczne, błędy i rozwiązania. Błędy gramatyczne to w zasadzie wszelkiego rodzaju błędy związane z fleksją, czyli fleksją wyrazów, oraz zaburzeniami składni, czyli konstrukcji zdania.
Wśród błędów gramatycznych możemy rozróżnić błędy fleksyjne oraz składniowe.
Błędy fleksyjne to:
- nieprawidłowa odmiana nazw własnych, np.: zwiedzanie Krakowu, zamiast: zwiedzanie Krakowa,
- błędna odmiana czasowników, np. Nastolatkowie nie rozumią co się do nich mówi;
- nadanie rzeczownikom błędnego rodzaju, np.: ten pomarańcz, zamiast: ta pomarańcza,
brak odmiany wyrazów takich jak liczebniki, polskie nazwiska, polskie imiona, np.: Zabieg przeprowadzony na Tomaszu Nowak udał się; - błędne stopniowanie przymiotników, np.: dobry, bardziej dobry, najbardziej dobry, zamiast: dobry, lepszy, najlepszy,
- brak uwzględnienia różnicy pomiędzy żeńską i męską formą czasowników, np.: przyszłem, zamiast: przyszedłem,
- odmiana wyrazów, które nie powinny być odmieniane,
- zastosowanie niewłaściwej formy czasowników, np.: dorysowywuję (zamiast: dorysowuję) przekonywający (zamiast: przekonujący).
Do błędów składniowych możemy zaliczyć:
- naruszenie związku zgody, np.: Kuzynostwo planowało odwiedzić nas w wakacje;
- naruszenie związku rządu, które może się charakteryzować użyciem niewłaściwego spójnika
- pomyleniem bezokolicznika i rzeczownika odczasownikowego czy też użyciu biernika w miejscu, w którym powinniśmy zastosować dopełniacz, np.: Dyrektor umożliwił nam uczestniczyć w szkoleniu. Nie powinniśmy zwracać uwagę na jego zachowanie;
- jednoczesne użycie dwóch przyimków i jednego rzeczownika, gdy rzeczownik ten jest użyty w przypadku odpowiadającym tylko jednemu z przyimków, np.: Przed i po nauce warto wyjść na spacer;
- zastosowanie błędnej formy liczebnika, np. Do klasy chodzi trzydzieści dzieci;
błędne użycie imiesłowowych równoważników zdać, np.: Przechodząc przez ulicę, potrącił go samochód; - zastosowanie niewłaściwych przyimków, np.: Poszłam do sklepu, gdzie chciałam kupić sukienkę (zamiast: Poszłam do sklepu, w którym chciałam kupić sukienkę);
- powtarzanie tych samych fragmentów w obrębie jednego zdania, np.: Kupiłam dziś sałatę i kupiłam szynkę i kupiłam masło. Wczoraj poszłam do sklepu i poszłam na siłownię i poszłam do urzędu;
- błędną kolejność wyrazów w zdaniach podrzędnych przydawkowych, np.: Postawiłam torebkę na blacie, w której znajdowały się wszystkie zakupy.
Pytania prosimy zadawać bezpośrednio pod hasłami, których dotyczą, dziękujemy!
Dlaczego piszemy ciągnęli a nie ciągli
Wystarczyło wpisać w pole szukania na naszej stronie: https://jaksiepisze.pl/antyrama-czy-anty-rama-2/
Jak piszemy antyrama na zdjęcia czy do zdjęć