Błędy gramatyczne to wszelkiego rodzaju pomyłki związane z fleksją, czyli odmianą wyrazów oraz zaburzenia składni, czyli budowy zdania. Błędy gramatyczne psują piękno tekstu i powodują, że jest on mylący. Aby uniknąć takich błędów, można skorzystać z internetowego narzędzia do sprawdzania gramatyki, które identyfikuje wszystkie błędy i podaje sugestie dotyczące ich usunięcia.
Można także doskonalić swoją wiedzę gramatyczną i poznać wszystkie reguły gramatyczne, błędy i rozwiązania. Błędy gramatyczne to w zasadzie wszelkiego rodzaju błędy związane z fleksją, czyli fleksją wyrazów, oraz zaburzeniami składni, czyli konstrukcji zdania.

Wśród błędów gramatycznych możemy rozróżnić błędy fleksyjne oraz składniowe.

Błędy fleksyjne to:

  • nieprawidłowa odmiana nazw własnych, np.: zwiedzanie Krakowu, zamiast: zwiedzanie Krakowa,
  • błędna odmiana czasowników, np. Nastolatkowie nie rozumią co się do nich mówi;
  • nadanie rzeczownikom błędnego rodzaju, np.: ten pomarańcz, zamiast: ta pomarańcza,
    brak odmiany wyrazów takich jak liczebniki, polskie nazwiska, polskie imiona, np.: Zabieg przeprowadzony na Tomaszu Nowak udał się;
  • błędne stopniowanie przymiotników, np.: dobry, bardziej dobry, najbardziej dobry, zamiast: dobry, lepszy, najlepszy,
  • brak uwzględnienia różnicy pomiędzy żeńską i męską formą czasowników, np.: przyszłem, zamiast: przyszedłem,
  • odmiana wyrazów, które nie powinny być odmieniane,
  • zastosowanie niewłaściwej formy czasowników, np.: dorysowywuję (zamiast: dorysowuję) przekonywający (zamiast: przekonujący).

Do błędów składniowych możemy zaliczyć:

  • naruszenie związku zgody, np.: Kuzynostwo planowało odwiedzić nas w wakacje;
  • naruszenie związku rządu, które może się charakteryzować użyciem niewłaściwego spójnika
  • pomyleniem bezokolicznika i rzeczownika odczasownikowego czy też użyciu biernika w miejscu, w którym powinniśmy zastosować dopełniacz, np.: Dyrektor umożliwił nam uczestniczyć w szkoleniu. Nie powinniśmy zwracać uwagę na jego zachowanie;
  • jednoczesne użycie dwóch przyimków i jednego rzeczownika, gdy rzeczownik ten jest użyty w przypadku odpowiadającym tylko jednemu z przyimków, np.: Przed i po nauce warto wyjść na spacer;
  • zastosowanie błędnej formy liczebnika, np. Do klasy chodzi trzydzieści dzieci;
    błędne użycie imiesłowowych równoważników zdać, np.: Przechodząc przez ulicę, potrącił go samochód;
  • zastosowanie niewłaściwych przyimków, np.: Poszłam do sklepu, gdzie chciałam kupić sukienkę (zamiast: Poszłam do sklepu, w którym chciałam kupić sukienkę);
  • powtarzanie tych samych fragmentów w obrębie jednego zdania, np.: Kupiłam dziś sałatę i kupiłam szynkę i kupiłam masło. Wczoraj poszłam do sklepu i poszłam na siłownię i poszłam do urzędu;
  • błędną kolejność wyrazów w zdaniach podrzędnych przydawkowych, np.: Postawiłam torebkę na blacie, w której znajdowały się wszystkie zakupy.