Zawód copywritera przyciąga uwagę naprawdę wielu osób. Jak jednak działać w tej branży jako freelancer? Sprawdź, co powinieneś zrobić, by skutecznie budować swoją karierę na własną rękę.
Jak rozpocząć karierę copywritera i zdobyć pierwsze zlecenia?
Praca zdalna, elastyczne godziny, współpraca z wieloma firmami i tworzenie treści na różne tematy – bycie copywriterem jest zawodem, który znajduje się na radarze naprawdę wielu osób. W połączeniu z samodzielnym działaniem, a więc freelancingiem, daje zaś ogromne poczucie wolności. Nawet rewolucja związana z AI nie sprawia, że artykuły stworzone ludzkimi rękami tracą na popularności – zapotrzebowanie nadal jest naprawdę spore.
By jednak firmy były zainteresowane współpracą, musisz najpierw zbudować sobie markę i nabrać doświadczenia. Jak więc rozpocząć swoją przygodę z copywritingiem i o jakich rzeczach warto w tym kontekście pamiętać?
Poznaj podstawy i najważniejsze zależności
Pisanie ładnych tekstów, bogatych pod kątem słownictwa i poprawnych względem interpunkcji, nie czyni z ciebie jeszcze copywritera. Tworzone przez ciebie treści muszą bowiem przynosić konkretny efekt. Przede wszystkim dany tekst ma sprawić, że czytelnik i potencjalny klient wykona pewną akcję. Artykuł ma zachęcać do wykonania danego działania – w języku angielskim mówi się na to „call to action” (CTA).
Musisz również zgłębić takie pojęcia, jak SEO, link building, anchor czy fraza kluczowa, a także nauczyć się wykorzystywać je w praktyce. Nie pozostaje ci więc nic innego, jak tylko odpalić program do pisania i ćwiczyć!
Zgromadź portfolio i zadbaj o promocję
Dla każdego freelancera kluczowym aspektem jest odpowiednie portfolio. Możesz je gromadzić, tworząc zlecenia lub samodzielnie pisząc teksty, które pokażą maksimum twoich możliwości i umiejętności. Warto również opakować w swoje portfolio w odpowiedni sposób, na przykład tworząc stronę internetową. Dzięki temu potencjalni kontrahenci będą mieli wszystkie informacje o tobie jak na dłoni.
Nie warto również zapominać o promowaniu się – w taki sposób będziesz w stanie zdobyć klientów. Możesz robić to na portalach z ogłoszeniami o pracę, a także w mediach społecznościowych. W tym kontekście wyjątkowo przydatny może być LinkedIn, a także rzecz jasna Facebook, Instagram czy X (wcześniej Twitter). Jeśli pokażesz się odbiorcom, pozyskanie zleceń będzie o wiele prostsze.
Szukaj zleceń i buduj na udanych projektach
Jako freelancer nie możesz czekać na to, aż zlecenia same do ciebie przyjdą. Owszem, jeśli przykujesz uwagę konkretnego przedsiębiorstwa, być może to ono jako pierwsze odezwie się do ciebie. Z reguły jednak musisz aktywnie szukać współprac i rozglądać się za interesującymi kontraktami i zleceniami.
Wiele firm regularne udostępnia na swoich profilach w mediach społecznościowych czy na stronach internetowych ogłoszenia związane ze zleceniami dla copywriterów. Możesz również rozglądać się za popularnymi portalami z ogłoszeniami. Możesz równocześnie nagłaśniać swoje propozycje, próbując przykuć uwagę poszczególnych firm, jak i samemu szukać ich ofert – opcji masz więc całkiem sporo.
Artykuł sponsorowany